Facebook Ancam Keselamatan?

FACEBOOK TAWAR KHIDMAT TIDAK BERMORAL?

Bukit Mertajam, Pulau Pinang-

Seorang pemilik akaun laman sosial facebook kini trauma untuk menjawab sebarang panggilan telefon yang tidak dikenali setelah beliau terkejut kerana rata-rata yang menghubunginya hanya meminta khidmat yang tidak bermoral.

Nur Hafizah Amir, 25, berkata, “saya menerima lebih 20 panggilan setiap hari sejak 2 Februari lalu daripada ramai lelaki yang meminta saya untuk melayani nafsu seks mereka.

“Sudah puas saya mengatakan orang yang mereka cari itu bukan saya, tetapi mereka masih tetap berdegil mengganggu saya terutama pada waktu tengah malam.

“Semua lelaki yang menelefon itu memanggil saya dengan panggilan Puteri Farah, sedangkan saya langsung tidak mengenali sesiapa dia.

“Selepas mendapat maklumat itu, saya cuba memberanikan diri untuk bertanyakan mereka dari mana mereka mendapat nombor saya. Seorang daripada mereka memberitahu mendapat nombor saya dari laman sosial facebook yang menggunakan nama Puteri Farah.

“Ketika saya membuka laman sosial berkenaan pada 5 Februari lalu, saya terkejut kerana maklumat peribadi dan gambar yang diletakkan bukan diri saya.

“Saya amat malu dan kecewa kerana nombor telefon dan nama samaran yang dipaparkan di laman sosial itu adalah milik saya yang cuba di perguna oleh individu yang tidak dikenali.

“Setelah hampir setahun saya mempunyai akaun facebook, saya tidak pernah meletakkan nombor telefon di laman sosial itu sedangkan ada pihak yang tahu nombor telefon saya. Ini mungkin ada pihak yang mengenali diri saya dan cuba untuk memalu dan menjatuhkan maruah saya.” Katanya semasa ditemui di sebuah pasaraya dekat Bukit Mertajam.

Tambahnya lagi, individu terbabit turut memaparkan gambar seorang perempuan seksi bagi menarik perhatian orang ramai.

Beliau yang tertekan dengan keadaan itu mengambil langkah keselamatan untuk membuat aduan secara dalam talian dengan menghubungi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) pada malam 5 Februari lalu.

Beliau mengharapkan agar SKMM dapat menyelesaikan masalah itu secepat mungkin, tetapi jawapan yang diberikan oleh pihak SKMM adalah sebaliknya.

“Mereka (SKMM) memberitahu tidak dapat membantu saya mengesan individu yang membuka akaun Puteri Farah itu dan memberikan pelbagai alasan untuk tidak membantu.

“Mustahil mereka tidak dapat mengesan individu yang membuat akaun facebook tersebut, padahal lambakkan individu yang membuat fitnah dan tohmahan dalam blogger boleh pula dikesan mereka dengan cepat dan pantas.

“Saya kecewa dengan sikap mereka (SKMM) yang melayani saya seperti ini. Mereka sepatutnya adil dan berintegriti dalam melaksanakan tugas dan tidak hanya memilih aduan ahli politik dan orang berkedudukan tinggi sahaja.” Katanya.

Beliau yang kecewa dengan jawapan yang diberikan SKMM terus membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Perai Tengah di Bandar Perda, dekat Bukit Mertajam pada 7 Februari lalu. Namun pihak Polis turut mencadangkan untuk melaporkan hal itu kepada SKMM.

“Tindakan yang paling mudah adalah menukar nombor telefon baru, tetapi ia masih tidak cukup bagi saya kerana saya mahukan pembelaan selain mengetahui siapa individu berkenaan yang sanggup melakukan perkara terkutuk ini.

“Saya mahu individu terbabit terima balasan yang setimpal atas perbuatannya selain membersihkan kembali nama baik serta maruah saya yang telah tercemar.” Jelasnya.

KESAL SKMM ENGGAN TERIMA ADUAN : SAKSI

Hairi, 27, saksi kejadian ketika ditemui turut mengeluh rasa kesal atas tindakan pihak SKMM yang tidak mahu menerima aduan kekasihnya yang menjadi mangsa jenayah siber.

“Saya amat kesal dengan tindakan pihak SKMM. Mereka sepatutnya menerima semua aduan berkaitan komunikasi dan multimedia yang dibuat, bukan hanya memilih aduan dari kalangan ahli parti politik dan berkedudukan tinggi sahaja.

“Individu yang membuat fitnah demikian juga seharusnya lebih tahu akan hukum agama kerana menfitnah itu adalah berdosa besar apatah lagi menawarkan khidmat seks.

“Bagi pandangan peribadi, saya mencadangakan laman sosial facebook dapat di nyah hapuskan seperti yang diwawarkan dalam media cetak.

“Laman sosial Facebook inilah bemulanya segala masalah termasuk masalah penceraian suami isteri dan kematian akibat bunuh diri kerana cinta seperti yang berlaku di luar negara.

“Sekiranya laman sosial facebook dapat di nyah hapuskan, saya jamin segala masalah di dalam negara mahupun di luar negara dapat diselesaikan.” Katanya.

Leave a Reply

