Anuar Manan Rampas Jersi Putih

Butterworth, Pulau Pinang-

Anuar Manan kembali mempamerkan kayuhan bertenaga, sekaligus menaiki podium pada peringkat kedua Kejohanan Lumba Basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2011 baru-baru ini di Butterworth.

Walaupun hanya menduduki tempat ketiga pada perlumbaan sejauh 145.4 kilometer dari Kangar ke Butterworth, beliau yang juga jaguh pecut negara 2010 masih boleh berbangga kerana telah berjaya menyarung Jersi Putih selaku pelumba terbaik Asia.

Pelumba pasukan Terengganu itu berjaya mencatat masa 3 jam 26 minit 26 saat untuk menamatkan perlumbaan di tempat ketiga di belakang pendahulu keseluruhan dan pemenang Jersi Kuning, Andrea Guardini dari Farnese Vini-Neri Sottoli (FAR).

Sehingga kini, Anuar menduduki tempat kedua dalam kedudukan individu keseluruhan (Jersi Kuning) di belakang Guardini.

Manakala dalam perebutan Jersi Biru, Anuar berjaya mengumpul 31 mata, berbanding dua mata di belakang Guardini.

Bagi Anuar, kejayaan merampas Jersi Putih daripada Park Sung-baek dianggap sebagai satu bonus selepas pelumba pasukan kebangsaan Korea Selatan itu terbabit dalam kemalangan kira-kira satu kilometer menuju ke garisan penamat.

“Sasaran awal saya adalah untuk meraih Jersi Biru (Raja Pecut) tetapi dengan kejayaan menyarung Jersi Putih ini sudah dikira baik kerana ia bukan sasaran sebenar saya.

“Saya gembira kerana dapat menyarung Jersi Putih selepas saya gagal melakukannya pada perlumbaan peringkat pertama di Langkawi, Kedah.

“Kira-kira dua kilometer terakhir di Butterworth, saya cuba untuk berada dalam kelompok hadapan tetapi saya hilang tenaga sehinga gagal memintas pelumba yang berada di depan saya.

“Ketika itu, saya terpaksa berusaha bersungguh-sungguh kerana tidak ada bantuan daripada rakan-rakan sepasukan yang lain.

“Saya tersangkut dengan pelumba-pelumba lawan dan hanya mampu menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

“Apa pun, saya tetap gembira dan bersyukur menduduki tempat ketiga. Saya akan cuba lagi untuk memperbaiki prestasi saya pada perlumbaan seterusnya.” Kata Anuar pada sidang media di Butterworth, dekat Pulau Pinang.

Leave a Reply

